Liberaal Joodse Gemeente Gelderland, progressief en gastvrij.

18 juli 2019 | 15 Tammuz 5779

Jaarverslag 2017

SECRETARIEEL JAARVERSLAG VAN KEHILLATH ADATH JESJOEROEN / LIBERAAL JOODSE GEMEENTE GELDERLAND PERIODE 1 JANUARI 2017 t/m 31 DECEMBER 2017

Ledental

Per 1 januari 2018 bedroeg het aantal gezinseenheden 80.

Er hebben dit jaar drie Banot Mitswah plaatsgevonden.

Twee aspirant-leden volgen op dit moment de gioer-cursus.

Opkomst per dienst

De bijeenkomsten worden goed bezocht.

Bestuurssamenstelling

Het bestuur bestond uit 7 leden.

Het bestuur kwam 5 maal in bestuursvergaderingen bijeen. Er vond tussen de bestuursleden veelvuldig, zowel telefonisch als e-mail contact plaats.

Er is nauwe samenwerking is met de landelijke organisatie, het Nederlands Verbond voor Progressief Jodendom.

Drie leden van de LJG participeren in de Werkgroep Interreligieuze Ontmoetingen van de Raad van Kerken van Dieren en omstreken.

Tevens is de LJG lid van de Raad voor Levensbeschouwing en Religie Nijmegen.

Secretariële aangelegenheden

Er verschenen 3 convocaties en 5 nieuwsbrieven, welke een oplage van 130 exemplaren aan leden, belangstellenden, overige gemeenten en belanghebbende instanties verstuurd werden.

Overige activiteiten

Een delegatie van het bestuur ontving de voorzitter en een aantal afgezanten van de Raad van Kerken van Dieren en Omstreken die ons ter gelegenheid van Rosj haSjana hun nieuwjaarswensen 5778, ondersteund door vele handtekeningen vanuit de kerken en parochies uit De Steeg, Ellecom, Dieren, Spankeren en Laag Soeren, hebben aangeboden.

Zondag 7 mei 2017 vond de door onze kehilla georganiseerde herdenking op de Airborne begraafplaats te Oosterbeek plaats.

Nieuws

Wilt u zich een jaar lang intensief en op progessionele basis verdiepen in vaardigheden op et gebied van interreligieuze samenwerking, dan is EMOENA iets voor u. EMOENA is een uniek 18-daags leiderschapsprogramma voor mensen die stevige bruggen willen bouwen tussen hun eigen levensbeschouwelijk perspectief, de ander en de Samenleving. Het programma wordt ondersteund door o.a. het Verbond voor Progressief Jodendom in Nederland en de LJG Amsterdam Lees meer >>
Parsjat Choekat (Bamidbar 19:1 22:1) Door Rob Cassuto. Over de achtendertig jaren die na de opstand van Korach (vorige parasja) zijn verlopen zegt de Tora niets, behalve dat de Israëlieten ‘lang’ in de oase Kadesj verbleven. In deze parasja Choekat neemt de Tora het verhaal van de Israëlieten weer op. Een nieuwe generatie is volwassen geworden en zal de tocht na lange jaren van stilstand weer voortzetten. Lees meer >>
De nieuwe 'Joods Nu' is uit met als thema Wie vindt een plek in onze kille?. Hierbij een uitgebreide versie van de bijdrage van ons lid Elco Aronstein over Over Joodse traditie(s), cultuur, religie en identiteit. Lees meer >>